Äntringstappar - lång
Kort
version
1 Inledning
Gängskjuvning av främst utvändiga gängor kan inträffa vid montering av
skruvförband trots att man inte kan påvisa några fel på de ingående
fästelementen, dvs allting är enligt specifikation. Den här typen av fel kan
orsaka onödiga och kostsamma produktionsstopp samt reparationsbehov.
Gängskjuvning kan inträffa då man inte har en tillräcklig styrning av skruven
vid nedgängningstillfället in i muttern. Den otillräckliga styrningen kan
orsakas av felinriktat monteringsverktyg, då fästelementen och klämda delar inte
är i linje med varandra.
Gängskjuvning inträffar oftast då man använder handhållna monteringsverktyg,
vid trånga och komplicerade monteringar samt även då man monterar med hög
hastighet.
Man kan eliminera gängskjuvningsproblemen genom att handäntra fästelementen.
Det är dock en tidskrävande åtgärd som inte alltid är tillämpbar eller önskvärd,
särskilt inte i en automatiserad produktion.
Genom att använda skruvar med äntringstapp förbättrar man förutsättningarna
att till viss del ta upp snedställning och därmed minska gängskjuvning. Exempel
på gängskjuvad skruv visas i Fig. 1.
Figur 1. Gängskjuvad skruv.
2 Olika typer av äntringstappar
Det finns ett trettiotal olika typer av äntringstappar att välja mellan för
utvändigt gängade fästelement. I takt med utveckling och införande av nya typer
av fästelement, material samt ökad produktionstakt har de olika typerna
utvecklats med åren med syfte att förbättra monteringsprocessen, ergonomin samt
totalkostnaden. Nedan följer ett litet urval av alla tillgängliga typer av
äntringstappar.
Header point
Den här typen av skruv har en trubbig avslutning med gängor ända ut.
Snedställning av skruven kan inte tas upp och därmed är risken för gängskjuvning
väldigt stor. Dessutom kan skruven rotera vid montering utan att få ingrepp in
muttergängorna. Den här typen av skruv bör endast användas då det förekommer
packningsproblem där annan typ av längre äntringstapp inte får plats.
Figur 2. Header point.
Dog point Den här typen av skruv är en förlängd
Header point-skruv. Äntringstappen är ogängad och syftar till att hjälpa till
något vid snedställning. Tendensen till gängskjuvning är kraftigt reducerad.
Risken att skruven roterar vid montering utan att få ingrepp in
i muttergängorna är också reducerad.
Figur 3. Dog point.
MAThread
Förkortningen står för “Misalignment Accommodating Thread”. Övergången mellan
skruvgängor och den gängfria tappen består av avrundade gängor. De avrundade
gängorna styr upp skruven då den hamnar något snett vid montering och
nedgängning i muttergängor. Tillverkaren av produkten garanterar upp till 15
graders snedställning. Produkten är licensbelagd vilket medför en högre kostnad
för slutanvändaren.
Figur 4. MAThread och
skruvspets.
M point
Äntringstappen är en vidareutveckling och modifiering av MAThread med samma
fördelar. Är dock inte licensbelagd och därmed billigare.
Figur 5. M point.
A point
Skruven är spetsig med gängor ända ut till spetsen. Den här typen av
äntringstapp är relativt bra vid snedställning, men spetsen kan ge
ergonomirelaterade problem vid hantering och montering. Den skarpa spetsen kan
även lätt repa lackade ytor. Den här typen av äntringstapp är ganska vanligt
förekommande på gängformande skruvar.
Figur 6. A
point.
BR point
Förkortningen står för “Blunt Rounded”, dvs trubbig och avrundad. Den
avrundade tappen hjälper till relativt bra vid snedställning av skruven vid
nedgängning i muttergängor. Mer ergonomiskt korrekt än A point. Den här typen av
äntringstapp är ganska vanlig på gängformande skruvar.
Figur 7. BR point.
Cone point Den här typen av äntringstapp
liknar A point. Den är dock trubbigare och saknar gängor ända ut till spetsen.
Den är relativt bra vid snedställning av skruven och jämfört med A point har den
klart förbättrade ergonomiska fördelar.
Figur 8. Cone point.
Pilot point Det här är en vidareutveckling av
Dog point. Den något avrundade spetsen ger en mer användarvänlig montering
jämfört med Dog point.
Figur 9. Pilot point.
P point Den här typen av äntringstapp är en
ytterligare modifiering av Dog point och Pilot point. Den är längre samt mer
avrundad i spetsen vilket ger en klart förbättrad förmåga att ta upp
snedställning av skruven samt reducera risken för gängskjuvning.
Figur 10. P point.
BT point Den här typen av skruv har en trubbig
ände med en kraftigt markerad avfasning tvärs över gängorna. Avfasningen är till
för att ta bort lack i invändiga gängor som har gått igenom en måleriprocess
utan maskering.
Figur 11. BT point.
Toyota skruv
Toyotaskruv är ett alternativ till Mathreadgänga. Toyotaskruv har en smalare
spets med gängor som linjerar skruven.
Figur 12. Toyota skruv.
Ned point
Ned point har en skruvspetsgeometri som kan hantera stora fel i automatiserad
montering. Prov har visat att en M6 kan vara upp till 4 mm offset. Med det menas
att skruvens centrumlinje är 4 mm från godsgängans centrumlinje och skruven
hamnar ändå rätt när den äntras under rotation.
Figur 13. Ned point skruv.
Uppdaterad 2020-01-02
|