Print

Smörjning - lång


Kort version 

1 Friktionens inverkan på klämkraft

Vid momentstyrd montering av skruvförband erhålls klämkraft genom ett förbestämt åtdragningsmoment. Dock försvinner det mesta av åtdragningsmomentet på grund av friktionen mellan fästelementet och anliggningsytorna (i gängor och under skruvskalle/mutter) och endast 10-15% omvandlas till klämkraft. Detta beskrivs närmare i kapitlet ”Monteringsfriktion”.

Om monteringsfriktionen är högre än förväntat blir klämkraften lägre än önskad, med risk för att förbandet inte håller. Om friktionen är lägre än förväntat kan det hända att skruven dras av vid monteringen. För att inte riskera avdragna skruvar får man sikta på en klämkraft med betydande marginal mot avdragning. Detta innebär också att man bara kan utnyttja en mindre del av skruvarnas styrka vid momentstyrd montering.

Att ha rätt och jämn friktion är därför en av skruvarnas viktigaste egenskaper för att kunna erhålla förutsägbar klämkraft vid momentstyrd montering. Detta åstadkoms vanligtvis genom någon sorts smörjning. Friktionen är även viktig för att förhindra att skruven lossnar. Om friktionen är lägre än ca 0,06 finns det risk att skruven gängar ur sig när förbandet belastas.

2 Smörjning av standardfästelement i fordonsindustrin

För att kontrollera friktionen vid massproduktion använder sig fordonsindustrin av ytbehandlingar som inkluderar ett smörjmedel, se Figur 1. Ytbehandlingarna som används är beröringstorra, dvs. kladdar inte och samlar inte smuts.


Figur 1. Ytbehandling med inbyggt torrt smörjmedel.

Leverantörerna av ytbehandlingar har ofta flera olika varianter av Topcoat / Sealer för att möta olika friktionskrav. Observera dock att de friktionsnivåer som leverantörerna anger oftast är framtagna i ett referensförband definierat och provat enligt ISO 16047. I referensförbandet består gängorna av en avfettad stålmutter (utan ytbehandling) och underlaget under skallen är en avfettad, obehandlad stålbricka. Monteringsfriktionen i det verkliga förbandet kan därmed skilja avsevärt från den friktion som anges av leverantören.

Anledningen till att bygga in smörjmedlet i ytbehandlingen är för att undvika kladdiga, tidsödande och besvärliga smörjningsåtgärder i monteringslinan. Detta koncept är att föredra framför separat applicering av smörjmedel vid monteringen. Om endast ett fåtal detaljer skall monteras kan man dock överväga att smörja separat vid monteringen.

Svensk fordonsindustri siktar på ett friktionsintervall µtot = 0,10 - 0,16 med ett målvärde på µtot = 0,13. Inom detta intervall blir klämkraftspridningen i storleksordningen ± 20 %, även med ett exakt åtdragningsmoment. Om man dessutom beaktar att monteringsmomentet sprider med ca ± 15 % så blir den resulterande spridningen i klämkraft ca ± 30 % vid momentstyrd montering.

Förband som är konstruerade för att användas utan extra friktionsreglerande medel får absolut inte smörjas in.

3 Ytors friktion

En detaljs friktion bestäms av ytjämnhet och material i ytskiktet. Vissa material, som olika plaster (t ex PTFE) och lacker, har mycket låg friktion. En del föreningar, som grafit och molybdendisulfid (MoS2) har låg friktion genom att de är uppbyggda av skikt som kan glida mot varandra. Rena metallytor har ofta hög friktion och om de glider mot varandra, vid t ex skruvmontering, finns det risk för skärning eller gängsvetsning. Skruvar måste därför ha en lämplig ytbehandling.

Tidigare var förzinkade skruvar med blank-, gul- eller svartkromat dominerande. Kromatskikten gav jämn friktion. Användning av kromat har nu fasats ut på grund av hälso- och miljöaspekter. Alternativa ytbehandlingar med ytskikt utan kromater har inte alltid samma stabila friktionsvärden utan passiveringsskikten behöver ofta kompletteras med ett friktionsreglerande toppskikt (sealer). Nedan visas nominella värden för friktion mellan olika ytskikt på stålskruvar och muttrar. Värdena bör endast tas som riktvärden då variationer mellan material och processer givetvis påverkar och det finns alltid en spridning.

Skruv Mutter/Godsgänga Torr Olja MoS2 Vax
Stål Stål 0,14 0,125 0,10 0,06
Fosfaterad Fosfaterad / Obehandlad 0,125 0,10 0,08 0,06
Elförzinkad + kromat Elförzinkad / Obehandlad 0,14 0,10 - 0,06
Varmförzink Varmförzinkad / Obehandlad 0,20 0,14 - 0,06
Epoxibelagd Epoxi / Obehandlad 0,20 0,14 0,10 0,06
Elförzinkad + kromat Lättmetall - 0,125 - -
Varmförzinkad Lättmetall - 0,16 - -
Rostfritt Rostfritt / Lättmetall - 0,20 - 0,14


Figur 2. Gängfriktion mellan olika ytskikt på skruv och mutter. Värdena är nominella och det finns alltid en spridning [4].

Figuren nedan visar omräkningsfaktorer för olika material beroende på om de är insmorda eller inte. Obehandlad skruv levereras vanligen insmord med olja för att skydda mot korrosion. Denna har därför omräkningsfaktorn 1.

Skruv Mutter / Godsgänga Torr Olja MoS2 Vax
Obehandlad Obehandlad 0,96 1 0,86 0,63
Fosfaterad Fosfaterad / Obehandlad 0,9 0,86 0,77 0,63
Elförzinkad Elförzinkad / Obehandlad 0,96 0,86 - 0,63
Elförzinkad Lättmetall - 0,94 - -
Varmförzinkad Varmförzinkad / Obehandlad 1,17 1,07 - 0,63
Varmförzinkad Lättmetall - 1,04 - -
Rostfritt Rostfritt / Lättmetall - 0,84 - 1

Figur 3. Omräkningsfaktorer för åtdragningsmoment [4].

Vax ger både lägre friktion och mindre spridning än olja vilket medför att en högre och mer konsistent klämkraft uppnås genom det pålagda momentet. Därav den lägre omräkningsfaktorn för vax. För skruv och mutter av rostfritt stål ökar smörjning med olja eller emulsion friktionen och förspänningskraftens spridning. Därav det lägre momentet jämfört med vax.

4  Smörjmedel

Smörjmedlets huvuduppgift är att reducera och stabilisera friktionen och därmed säkerställa skruvförbandets funktion och göra det möjligt att demontera förbandet även efter lång tid i drift. Smörjmedlet kan också ha en viss tätande funktion och hindra fukt och korrosiva gaser att tränga in och orsaka korrosion i gängorna. Smörjning kan dock inte ersätta gängtätning vid högre krav.

Smörjning används även för skruvförband utsatta för höga temperaturer. Det är då viktigt att hitta en produkt som dels ger jämn monteringsfriktion, dels klarar höga temperaturer och även förhindrar fastbränning av ingående artiklar vilket kan ge dyrbara reparationer. För fordonsindustrin är processbarhet i massproduktion med jämn kvalitet en mycket viktig aspekt.

För att få en lagom låg och väldefinierad friktion kan olika typer av glidfilmer eller smörjmedel användas. Dessa kan indelas i torra smörjfilmer som har applicerats i förväg eller i olja, fett och pastor som appliceras vid monteringen. Då skruvar tillverkas i olika material och används i vitt skilda miljöer finns det inget allround smörjmedel som är bäst för alla tillämpningar [5].


Figur 4. Effekten av smörjning på det effektiva åtdragningsmomentet, dvs det pålagda moment som resulterar i förspänning, för obehandlade respektive smorda skruvar.

Olja och fett (vax)
Smörjmedlen förekommer huvudsakligen i två former: Olja eller fett. Oljan är flytande medan fettet är fast så fett kan vara en olja med förtjockningsmedel. Olja finns i olika viskositeter och i olika kemiska former. De flesta är olika typer av mineraloljor utvunna ur råolja. Det finns även vegetabiliska och syntetiska oljor. 

De allra flesta smörjmedel har dessutom tillsatser för att förbättra egenskaperna. Exempel på detta kan vara EP-additiv för att minska skärningsrisken, AW-additiv för att minska slitaget, antioxidanter, förtjockningsmedel, korrosionsinhibitorer m.m. I fett används ofta icke reaktiva fasta smörjämnen för att förstärka antiskärnings- och slitageskyddsegenskaperna. Exempel på sådana är molybdendisulfid, grafit, PTFE samt en lång rad olika kalcium- och zinkföreningar.

Olja och fett för att reglera friktionen bör appliceras på fästelement i direkt anslutning till monteringen. Då de ger en kladdig yta finns det risk att den insmorda ytan drar åt sig och håller fast partiklar som kan inverka på monteringen. Det är därför viktigt att behållare, penslar o dyl. är skyddade så inte smörjmedlet förorenas. Smörjmedlen kan också ha andra funktioner som t.ex. tätningsförmåga, korrosionsskydd och värmeledning.

Grundregeln för svensk fordonsindustri är dock att olja och fett ej används separat i en slutmontering utan fästelementen har ett integrerat beröringstorrt smörjmedel i sin ytbehandling.

Torra smörjfilmer
Torra smörjfilmer appliceras genom doppning eller doppcentrifugering av hela batchen fästelement i en suspension av fasta smörjämnen i vatten. Detaljerna ska vara avfettade. Appliceringen sker ofta direkt efter ytbeläggning och passivering. Smörjämnena kan vara MoS2 och högmolekylära polymerer. Vissa smörjmedel som glidlacker kan appliceras med sprutsystem. Efter avdunstning av vattnet återstår en torr, vidhäftande smörjfilm. Ofta används torkning med varmluft vid 50 – 60 °C. Smörjfilmen påverkar inte övriga egenskaper hos det belagda materialet. Torra smörjfilmer som MoS2 ”Molycote” i lämpligt lösningsmedel kan också sprayas eller smörjas på direkt vid monteringen. Det är viktigt att skaka om behållaren så det smörjande ämnet fördelas jämnt.

Torra smörjfilmer är dominerande på skruvar inom fordonsindustrin för montering på utvändiga skruvförband. Att hanteringen är ren utan kladdiga skruvar är en stor fördel.

5 Referenser

[1] ISO 16047.
[2] Atlas Copco, Pocket guide to tightening technique.
[3] Kamax, Bolt and screw compendium.
[4] Bultens Teknikhandbok, Ordning ur kaos
[5] Gleitmo, www.gleitmo.se
 

Uppdaterad 2020-01-02

Website administered by Jan Skogsmo, RISE IVF AB, Box 104, 431 22 Mölndal.
Tel. 010-228 46 98. E-mail jan.skogsmo@ri.se