Print

Momentkontrollmetoder - lång


Kort version

Kontroll av åtdragningsmoment utförs vid olika tidpunkt i förhållande till åtdragningen samt med olika metoder. Restmoment en stund efter montering är vad fordonsproducenten använder för att bedöma processens duglighet och förbandets statiska sättning. 

    1    Kontroll under åtdragningen

Kontroll av momentet under åtdragning är den mest effektiva metoden för att kontrollera det moment som dragaren har applicerat på fästelementet. Den förutsätter att ett verktyg försett med en momentgivare, företrädesvis kalibrerad mot nationella och internationella standards, används.

 

Figur 1. Momentkontroll under åtdragning.

Typer av verktyg:

•    Mekaniska, förinställda nycklar, s.k. klicknycklar eller mekaniska nycklar med lägesvisare används företrädesvis för efterkontroll (se avsnitt 2) men den här typen av nycklar kan även användas under montering. Noggrannheten är begränsad och ofta starkt kopplad till hur operatören använder verktyget.

•    Handnycklar med elektronisk mätning ger betydligt större noggrannhet samtidigt som också möjligheter till dataöverföring eller lokal statistisk bearbetning existerar. Mera avancerade verktyg har gyro eller tröghetskropp varvid även vinkelmätning kan utföras.

•    Kraftverktyg – pneumatiska, hydrauliska eller elektriska (även batterimaskiner) kan ofta förses med momentgivare (och vinkelgivare) och får därmed ofta hög mätnoggrannhet. Funktionen är dock i praktiken ofta begränsad till så kallade segdragande verktyg. För slående mutterdragare och pulsmaskiner är momentmätningens noggrannhet ofta starkt kopplad till att verktyget används på förband med väl kända egenskaper.

 

Figur 2. Mekanisk (vänster) och elektronisk (höger) momentnyckel.

    2    Efterkontroll av moment


Efterkontroll utföres antingen direkt efter åtdragningen eller senare. Styrkan med det senare alternativet är främst att storleken på sättningar i viss omfattning kan kontrolleras. För kontroll av förbandets livslängdsegenskaper provas restmoment efter vagn/motorprov.

 

 

Figur 3. Efterkontroll av moment.  


Allmänt gäller:

Vidaredragning
Vidaredragningsmomentet (residual momentet) speglar förlusterna i klämkraften förutsatt att friktionsförhållandena är konstanta – vilket ofta inte är fallet. En vanlig situation är att friktionskoefficienterna har ökat på grund av förlust av smörjmedel över tiden. Dessutom kan man få en ökning av skillnaden mellan statiskt och dynamisk friktion. Med enkla verktyg kan detta inte detekteras och man riskerar att maskera en viss klämkraftförlust med ett i förhållande till åtdragningsmomentet bibehållet vidaredragningsmoment. Skillnaden i statisk och dynamisk friktionskoefficient är dock allmänt inte så stor, åtminstone inte om man kontrollerar innan fordonet använts. Mera avancerade verktyg mäter endast det dynamiska vidaredragningsmomentet och eliminerar därmed en del av osäkerheten.

Det är viktigt att skilja mellan restmomentmätning innan bilen levereras från fabrik och restmomentmätning efter livslängdsprov. Vid det förra gäller vidaredragning medan vid det senare gäller ritsning, lossning och återmontering till rits varvid momentet registreras, se stycket Återmonteringsmoment nedan.

Lossning

Ibland mäts lossningsmomentet. Detta sker oftast i applikationer där man befarar att ytterligare åtdragning skulle kunna skada förbandet. Det ska noteras att lossningsmomentet normalt hamnar 15-20 % lägre än vidaredragningsmomentet beroende på att man arbetar med istället för emot gängstigningen.

Återmonteringsmoment

Den tredje grundmetoden innebär att man märker upp skruvens/mutterns läge i förhållande till förbandet för att sedan lossa förbandet delvis och åter drar åt under mätning av momentet till dess förbandsdelarna är i samma position, varvid momentet registreras. Denna metod tillämpas framförallt på förband som har varit utsatta för väder och vind samt värme, till exempel efter ett vagns- eller motorprov. Friktionsytorna oxiderar/korroderar samman och behöver brytas loss innan återmontering till rits kan ske. 

 

 

Figur 4. Momentkontroll med lossning och återdragning
           av skruven/muttern till markerat läge.


Klickning

En annan vanlig metod är så kallad "klickning", där man kontrollerar att vidaredragningsmomentet överstiger en viss nivå, vanligen 90 % av undre toleransgränsen. Detta används särskilt för förband där man bedömer att risken för att kontrollen medför skada är stor. Momentkontrollen får därmed närmast funktionen att indikera att förbandet har dragits åt, men inte till vilket moment. Klickning som momentuppföljning är också att föredra för förband som inte momentmonterats utan dragits med till exempel momentvinkelmetoder eller gradientstyrning, där vidaredragningsmomentet även för ett korrekt draget förband ofta varierar i storleksordningen 1:2.

Likaså kan man för förband som låsts med olika former av låsvätska  normalt inte tillåta en vidaredragning/lossning utan att låsfunktionen skadas.

Uppdaterad 2020-01-02

Website administered by Jan Skogsmo, RISE IVF AB, Box 104, 431 22 Mölndal.
Tel. 010-228 46 98. E-mail jan.skogsmo@ri.se