Print

Metoder att mäta förspänning - lång


Kort version

1. Förspänning

Förspänning definieras som den klämkraft som föreligger i ett monterat skruvförband. Ofta mäts detta emellertid indirekt i form av restmoment, se kapitlet Momentkontrollmetoder. För att direkt utvärdera klämkraft finns ett antal olika metoder beroende på noggrannhetskrav, se Tabell 1:

Tabell  1.  Mätparameter och mätnoggrannhet med olika metoder för
att mäta ett skruvförbands förspänning (klämkraft).

Metod

Mätparameter

Omvandling till klämkraft via

Klämkraft noggrannhet

Tryckpapper

Färgmättnad (index)

Likare

± 50 %

Ultraljud
(ett slags ekolod)

Tidsförskjutning (ms)

Material – temperatur- algoritm

± 20-40 %

Mätklocka

Längd (µm)

Kalibrering

± 20 %

Trådtöjningsgivare

Spänning (mV)

Kalibrering

± 5 %

Klämkraftgivare

Kraft (kN)

Ingen omvandling

± 5 %


2. Tryckpapper
Tryckpapper består av en tryckkänslig film som läggs mellan fogade delar innan montering. Efter montering och demontering kan man se vilka delar av förbandets mellanytor som har varit trycksatta genom att filmen där har ändrat färg, se Figur 1. Vissa filmer kan ge olika nyanser av färg beroende på tryck och man kan se om trycket har varit ca 50 MPa eller ca 200 MPa.

Genom att räkna på ytan kan man så få en uppfattning om klämkraften.

Figur 1.  Tryckpapperanalys av klämkraft. Fotografiet visar ett prov utfört med ett tvåskruvförband. Med kännedom om papprets tryckkänslighetsområde, t ex ändrar färg vid ca 100 MPa, samt en uppskattning av rödfärgad area kan klämkraften beräknas.


3. Ultraljud
Ultraljudstekniken kan lättast beskrivas som en slags ekolodteknik. En sond placeras på skruvskallens huvud. Denna skickar ut en signal som studsar mot skruvspetsens ändyta och tillbaka igen, se Figur 2. Detta tar en viss tid. Innan montering mäts denna tid och definieras som klämkraft 0 kN.

Efter montering tar signalen en längre tid på sig. Dels på grund av att skruven faktiskt blir längre, ca 0.1 mm, men också på grund av att signalens fortplantning går långsammare genom elastiskt förspända, förlängda, stålkorn.

Denna tidsförskjutning svarar mot klämkraften. Vissa utrustningar har en funktion inbyggd så att klämkraften kan ges direkt. Detta kräver dock att klämlängden kan anges. Verklig klämlängd kan emellanåt vara svår att specificera och därför kan en kalibrering i klämkraftrigg vara lämplig. Här är det viktigt att skruven monteras i autentisk gänga och på samma sätt som i verkligt förband. Vidare bör underlaget under skruvskallen vara detsamma som i verkligt förband.

Ultraljudsmätning i sig ger en mätnoggrannhet om ca 10 % och med 10 % mätnoggrannhet i kalibreringsförfarandet blir den resulterande mätnoggrannheten ca 20 %. I de fall då förbandet består av en skruv kortare än ca 4d måste en styvhetsberäkning genomföras. Skruven är för kort för att kalibreras i klämkraftrigg. Mätnoggrannheten blir då lägre, ca 40 %.

Figur 2.  Schematisk illustration av Ultraljudsmetodens signalgång 
genom skruven.

Egentligen skall skruvens ändytor vara planslipade och parallella i förhållande till varandra för att signalen ska komma tillbaks till sonden på ett bra sätt. Vidare behövs för att signalen ska kunna skickas genom skruven en av följande två komponenter: 
1) en glycerin (olja) som läggs mellan sond och skruvskalle, eller
2) ett piezoelektriskt element som limmas fast på skruvskallen
innan mätningen startar.

Metoden lämpar sig väl vid ensidig åtkomst och då förbandet har varit påkänt t ex vid ett vagnprov eller motorprov i rigg. Idag finns bärbar utrustning som drivs med vanliga batterier, se Figur 3, så mätning ute på fältet är möjlig.

OBS! Viktigt att tänka på är att signalhastigheten är en funktion av temperatur. För att komma runt detta kan en utrustning med externt termoelement användas. Alternativt måste objektet ha samma temperatur vid båda mättillfällena.

Figur 3.  Bärbar ultraljudsutrustning som tack vare sin batteridrift och sitt temperaturelement kan användas vid provning ute på fältet.

4. Mätklocka
Genom att mäta skruvens längd innan och efter montering kan med kännedom om skruvstammens styvhet klämkraften beräknas. Metoden kräver åtkomst på skruven från båda håll, se Figur 4.

Figur 4.  Mikrometer applicerad på ett förband i syfte att mäta skruvens längd i monterat förband. I stället för mikrometer kan fixtur och digital mätklocka användas. I båda fallen är det viktigt att skruvändarna körnslås och att mätdornet har mätspetsar med en konvinkel något mindre än körnaren.

Skruvstammens styvhet mäts i klämkraftrigg för längre skruv och beräknas för kortare skruv som inte kan provas i klämkraftrigg.  Samma förfarande gäller som vid ultraljudskalibrering med den skillnaden att man nu mäter med mikrometer eller mätklocka

5. Trådtöjningsgivare
Trådtöjningsgivare är en elektronisk komponent som limmas på lämplig yta i ett skruvförband, se Figur 5. Givarens tråd förlängs när förbandet förspänns vilket orsakar en ökad resistans som i sin tur ger ett spänningsfall som kan registreras.

Figur 5. Trådtöjningsgivare i form av en full Wetson-brygga limmad på en skruvstam

Efter montering av givaren behöver den kalibreras. Om givaren limmas på skruvstammen är detta normalt inga problem. Man sätter helt enkelt upp skruven i en dragprovmaskin och tar fram förhållandet mellan spänningsfall och kraft. För att vara på den säkra sidan brukar man limma flera givare i form av en full Wetson-brygga på skruvstammen. I annat fall kan böjspänningar ge en felaktig kraftuppskattning.

6. Klämkraftgivare
Klämkraftgivare kan monteras i förbandet och ger direkt den klämkraft som uppstår. Nackdelen är att förbandet då inte är detsamma. Denna metod är därför lämplig då monterings- eller glidfriktion ska analyseras, se Figur 6.

I båda fallen används en längre skruv än vad som är normalt. Huvudsaken är att friktionsytorna är autentiska. Vid analys av glidfriktionen gäller detta de kontaktytor som rör sig relativt varandra i ett statiskt skjuvprov. Vid monteringsfriktionsanalys gäller det de ytor som skruven rör sig mot, d v s invändig gänga och underlag.

Figur 6.  Foto av ett förband med apterad klämkraftgivare. I detta fall ett tvåskärförband i vilket glidfriktionen hos lackerade plåtar analyseras.






Uppdaterad 2020-01-02

Website administered by Jan Skogsmo, RISE IVF AB, Box 104, 431 22 Mölndal.
Tel. 010-228 46 98. E-mail jan.skogsmo@ri.se