Aluminiumskruv - kort
Lång
version
Idag ställs allt större krav på konstruktionslösningar och materialval som
kan leda till viktreducering i bland annat våra fordon. Ett steg i rätt riktning
är att införa lättviktsmaterial (exempelvis aluminium och magnesium) i kaross,
drivlina, chassi m.m.
Hopfästningen av de tyngre komponenterna sker oftast med skruv och trenden
går mot att använda aluminiumskruvar för att först och främst fästa aluminium-
eller magnesiumkomponenter ihop med varandra. Idag används aluminiumskruvar
mestadels i motor- och växellådskonstruktioner, exempelvis för att fästa ihop
växellådshalvorna samt växellåda och kopplingshus.
Jämfört med stålskruvar har aluminiumskruvar följande positiva
egenskaper:
- Lägre vikt per skruv (lägre densitet)
- Bättre korrosionsegenskaper.
- Mindre klämkraftsförlust då skruvförbandet utsätts
för temperaturcykling
i höga temperaturer.
- Stabilare friktionsegenskaper.
- Kortare gängingreppslängd.
- Mindre inverkan av yttre axiella laster.
- Bättre återvinningsmöjligheter.
Uppdaterad 2020-01-02
|