Smörjning - kort
Lång
version
Vid momentstyrd montering av skruvförband erhålls klämkraft genom ett
förbestämt åtdragningsmoment. Dock försvinner det mesta av åtdragningsmomentet
på grund av friktionen mellan fästelementet och anliggningsytorna (i gängor och
under skruvskalle/mutter) och endast 10-15% omvandlas till klämkraft. Detta
beskrivs närmare i kapitlet ”Monteringsfriktion”.
Om monteringsfriktionen är högre än förväntat blir klämkraften lägre än
önskad, med risk för att förbandet inte håller. Om friktionen är lägre än
förväntat kan det hända att skruven dras av vid monteringen. För att inte
riskera avdragna skruvar får man sikta på en klämkraft med betydande marginal
mot avdragning. Detta innebär också att man bara kan utnyttja en mindre del
av skruvarnas styrka vid momentstyrd montering.
Att ha rätt och jämn friktion är därför en av skruvarnas viktigaste
egenskaper för att kunna erhålla förutsägbar klämkraft vid momentstyrd
montering. Detta åstadkoms vanligtvis genom någon sorts smörjning. Friktionen är
även viktig för att förhindra att skruven lossnar. Om friktionen är lägre än ca
0,06 finns det risk att skruven gängar ur sig när förbandet belastas.
För att kontrollera friktionen vid massproduktion använder sig
fordonsindustrin av ytbehandlingar som inkluderar ett smörjmedel, se Figur 1.
Ytbehandlingarna som används är beröringstorra, dvs. kladdar inte och samlar
inte smuts.

Figur 1. Ytbehandling med inbyggt torrt
smörjmedel.
Olja och fett för att reglera friktionen kan appliceras på fästelement i
direkt anslutning till monteringen. Då de ger en kladdig yta finns det risk att
den insmorda ytan drar åt sig och håller fast partiklar som kan inverka på
monteringen. Grundregeln för svensk fordonsindustri är dock att olja och fett ej
används separat i en slutmontering utan fästelementen har ett integrerat
beröringstorrt smörjmedel i sin ytbehandling.
Uppdaterad 2020-01-02
|